Rösta, rösta, rösta.. ;-)

Mina designade klänning på NELLY.COM
Mina designade klänning på NELLY.COM

Hjälp mig att vinna, rösta på min klänning här!


"Kränkande lekar eller bara skoj"

I helgen läste jag en mkt intressant artikel i SLA
(Skaraborgs Allehanda)

Fruktansvärt ledsam, skrämmande läsning.
Vart är dagens samhälle påväg?!

Vart sjutton finns föräldrarna??

OCH JA ---> Det här är ren och skär MOBBNING!

Aldrig att vi sätter våra barn på en "vanlig-svensk-kommunal-skola"..
(Men det är ju inte tanken heller..) ;-)


Lördag 18 juni 2011

Exempel på maktlekar:
Lokalt kan de ha olika namn, regler, belöningar och straff..

Gul bil:
När man får syn på en gul bil får man slå någon.
– Så gör inte vi i min klass, säger en elvaårig flicka i Skövde.
När man får syn på en gul bil ska man kittla någon som ska skicka kittlingen vidare i gruppen.

Gummibög/bögtest/suddgummileken:
Man ska gnida med ett suddgummi på handen, mellan tumme och pekfinger. Den som slutar först på grund av smärta får kallas bög av övriga.

Nadish/herre -slavlek
En person utses till herre/härskare och har sedan makt över slavarna. Gör man inte som härskaren säger blir man bestraffad, ibland med slag. Slavlekarna ser lite olika ut beroende på var de utspelar sig. Det kan vara på skolgården, i matsalen eller någon annanstans. Ofta är det samma personer som är härskare respektive slavar.

Nyklippt:
Man har rätt att slå en person i huvudet som är nyklippt.
Har man däremot mössa på sig är man fredad.
– En person som har låg status kan man slå i flera veckor,
det vill säga så länge han ser nyklippt ut

Hålla andan:
En ”tävling” i att hålla andan längst.
Den som andas först får ett slag

Sanning
eller konka
Den som flaskan pekar på får välja sanning eller konsekvens.
Ofta handlar det om att ta reda på om någon är kär, men ibland
kan det bli relativt hårda inslag, som att tvingas stoppa huvudet
i en soptunna.


"Kränkande lekar eller bara skoj"

Bögtestet, nyklippt, gul bil ... Oskyldig lek eller något mycket värre?

Nyligen i en västsvensk skolmatsal: En tjej säger till en annan att hämta mjölk åt henne, och senare att fylla på mer mjölk. En lärare som ser detta frågar flickan om hon alltid är så schysst mot sina kompisar. ”Jag är hennes slav den här veckan, då måste jag göra som hon säger”, löd svaret. I sig ett exempel på en så kallad maktlek. Lekar som skiljer sig från andra då en vanlig ingrediens är att förloraren i någon form bestraffas med fysiskt våld och/eller med någon annan form av kränkning.

Författaren och föreläsaren Lisbeth Pipping har hört liknande historier om ”herrar och slavar” från olika delar av landet.

– En del barn säger att det inte är jobbigt att vara slav, det är inget farligt utan bara kul. Grejen är att man får inte säga något annat än att det är kul.

Skev bild
Visst, de finns säkert, de som upplever det roliga i rollspelet med låg respektive hög status.

Men, poängterar Lisbeth Pipping, maktlekar är inte ens bra för de dominanta barnen som är ”lekens vinnare”. För de får en helt skev bild av vad makt egentligen är och vad att leda innebär. Risken och problemet är att dessa maktlekar går för långt och blir en form av dolt gruppvåld, fysiskt eller psykiskt.

– Ofta är det också samma personer som är kungar och samma personer som är slavar. Dessutom är det väldigt vanligt att lärare och annan skolpersonal inte känner till att maktlekar förekommer.

”Herre och slav leker man på skolgården, men de som bestämmer gör det även på fritiden”, berättar en tjej i årskurs fyra i Skövde.

Ger rätt att slå
SLA har pratat med ett flertal elever vid låg- och mellanstadiet i Skövde kommun. Många av barnen har upplevt någon form av ”maktlek”, ett fåtal av dem vill dock kalla det för maktlekar och säger också att de är roliga.

Gul bil är en sådan lek, flera varianter finns: ”Den kan jag göra med pappa också, vi ger varandra en liten knuff liksom”, säger en kille i sexan.

”När vi ser en gul bil skriker man ”gul bil” och knuffar till någon, fast det är ju på skoj”, säger en annan kille i samma årskurs.

En av hans klasskompisar tillägger dock att en del säkert får en hårdare smäll än andra. Lisbeth Pipping känner igen detta och har hört mycket om Gul bil.

– Hur man gör beror ofta på vem det är som slår och vem det är som blir slagen. Den som redan är ett offer, den som redan är mobbad, honom eller henne slår man hårdare på. Å andra sidan kan det vara så att mobbade inte blir utsatta för maktlekar, men är man ofta ett offer i en maktlek kan det i sin tur leda till att man blir mobbad.

Fel på den som inte står ut
En pojke i ettan berättar att en klasskompis sagt att de skulle göra bögtestet. Gnida med ett suddgummi mellan tummen och pekfingret. Den som slutar först, för att det gör ont, får de andra kalla bög.

”Han som sa att vi skulle göra bögtest, och de andra, visste inte ens vad bög är”, säger pojken.

Bögtestet eller gummibög är en vanlig maktlek. En flicka i sexan har precis varit med om den och visar märken på handen.

En annan tjej i sexan säger att ”bögtestet är vanligt. ”Tittar några på dem som gör den tror jag man försöker stå ut ännu längre”.

En klasskompis till henne säger: ”Om två killar kör den så är den som ger upp mer tjejig, därför namnet bögtestet”.

– Den här leken är inte bara beklaglig för att den handlar om smärta. Den innebär också att man använder bög som ett skällsord, många gånger vet barnen inte vad bög är. Jag kan överhuvudtaget inte förstå hur skolan kan tillåta att eleverna kallar varandra för bög, hora eller fitta, säger Lisbeth Pipping.

I dag är det fel på den som inte står ut med smärta och förnedring, resonerar hon.

– Det innebär att de som är riktigt bra som slavar och pallar trycket, de är faktiskt eftertraktade. I de något högre åldersgrupperna rekryterar kriminella gäng gärna nya medlemmar bland tåliga ungdomar, alltså de som har stått ut med mycket stryk.

Slaven kan på sikt få hög status och själv få bli slavägare.

Allt lägre ned i åldrarna
Några tjejer i sexan i Skövde upplever Sanning eller konsekvens som en av de mest pressande lekarna. Dels för att de känner sig tvingade att vara med ibland, dels för att det kan bli mycket jobbigt: ”En gång på sanning var en tjej tvungen att tala om att hon inte tyckte om en av de andra som var med i leken, den personen blev jätteledsen”.

En trettonårig kille berättar att det finns ”lekar” via sms som innebär att man tävlar om att skicka färdigformulerade meddelanden till personer som man får order om att höra av sig till. ”Typ ”får jag låna dina underkläder” eller ”vi är inte vänner längre”. Det kan bli väldigt fel och konstigt.”

Maktlekar har alltid funnits men de har blivit grövre, menar Lisbeth Pipping.

– Stora klasser, stora barngrupper, väldigt upptagna föräldrar, det leder till att barn och ungdomar allt mer lever i en egen värld utan vuxeninsyn och det ökar risken för att vissa far illa.

Hur ska vuxna få veta vad som pågår?

– En bra början är att lärarna är ute på skolgården på rasterna – alltså bland barnen och deltar i leken. Maktlekarna går dessutom allt lägre ned i åldrarna. Jag blev nyligen uppringd av en pappa vars fyraåring inte fick vara med och leka. Så plötsligt vände det och pojken var populär. När han åt hundbajs.


Skrivet av: CHARLOTTE KRISTENSSON